Nuestra tienda - A nuestra botiga

3 may 2015

La gente de Baixo Peñas en Fuensanta. (Primer domingo de mayo)


Aunque el tiempo no ha sido tan bueno como se esperaba, se ha podido cumplir con la tradición y se ha realizado la romería a Fuensanta. Un año más los vecinos de Laspuña, Ceresa, El Casal, Socastiello, San Lorien ,Araguas y otras localidades de Baixo Peñas se han reunido en la Ermita de Fuensanta para venerar a San Beturian.
---------------
La ermita de Fuente Santa o Fuensanta se sitúa a 885 m de altitud a los pies de la Peña Montañesa, en el termino municipal de Laspuña.Para acceder a ella es necesario salir de Laspuña en dirección a Los Molinos y desde allí tomar un camino que se desvía antes de llegar a San Lorién.
El nombre de la ermita, según la tradición, se debe a que por allí pasó San Victorián/ San Beturián, santo de origen italiano nacido hacia el año 478 que llegó a esta zona tras pasar varios años de su vida en tierras francesas haciendo fundaciones. Y fue en este lugar donde sus compañeros y discípulos, en su camino hacia Araguás por las laderas de la Peña Montañesa, fatigados y casi desfallecidos por la sed hicieron un alto en el camino. Victorián tocó con su báculo tres veces una roca y de ella surgieron tres chorros por los que manó el agua que sirvió para saciar a sus acompañantes.Otra versión del hecho es que  hizo salir el agua para que Sta Maura se quedara dormida despues de beber y asi el poder huir de la tentacion carnal refugiandose en la Espelunga.
El conjunto está formado por la ermita, la fuente y la casa donde vivía el santero. La ermita es una construcción del siglo XVII, en la clave del arco de entrada aparece la fecha ANNO 1681, de planta rectangular, nave única y cabecera plana, reforzado el templo en sus laterales mediante grandes contrafuertes levantados en piedra pero revocados, al igual que todo el conjunto, en la actualidad. La cubierta interior es de bóveda de medio cañón con tejado superior dispuesto a doble vertiente. La fachada cuenta con una puerta abierta en arco de medio punto, flanqueada por dos pequeñas ventanas, sobre la que se dispone un balcón que interiormente se corresponde con el coro y otro pequeño vano, encontrándose coronada por una espadaña de un solo ojo cubierta por tejadillo a doble vertiente que alberga la campana.
La fuente, surgida como hemos visto según la tradición por un milagro obra del santo, es una obra de sillería contando con un arco de medio punto formado por dovelas en disposición radial y con su frente formando una cavidad cerrada al fondo mediante un muro de piedra en el que están colocados los tres caños por los que mana el agua en su parte baja y en el que aparecen grabadas gran cantidad de inscripciones así como la fecha AÑO 1692 sobre los caños.
La casa del santero es un edificio independiente en el que se conserva una inscripción en la que se lee “DOMINGO LECINA, PRIMER ERMITAÑO DE LA FUEN SANTA 1697”. El último ermitaño vivió aquí hasta 1963, fecha en la que se trasladó a Laspuña.
A la ermita se acudía para solicitar agua en época de sequía y las rogativas consistían en salir caminando desde el monasterio de San Victorián hasta llegar a la Fuensanta. En este recorrido eran portados en un arca los restos del santo que habitualmente estaba guardada tras el retablo del altar mayor de la iglesia del monasterio. Una vez en la fuente el arca era bañada con sus aguas y era en este momento cuando la rogativa debía surtir efecto. Si el arca se hundia en la poza, llovería, y si no, continuaría la sequía.
La romería se celebra en la actualidad el primer domingo de Mayo.
------------------------------
A ermita d'a Fuente Santa u Fuensanta se sitúa a 885 m d'altitut a los pietz d'a Peña Montañesa, en o conzello d'A Espuña. Pa arribari ye menester salir de Laspuña cara t'os Molins y dende allí prener un camín que s'esbarra antes de plegar a Sant Lorién.
O nombre d'a ermita, seguntes a tradizión, se debe a que por allí pasó o Santo Beturián, santo d'orichen italián naixiu enta l'anyo 478 que plegó a ista redolada dimpués de pasar qualques añadas d'a suya bida en tierras franzesas fendo fundazions. Y estio en iste puesto an os suyos companyers y discípulos, en o suyo camín cara t’Araguás por as margins d'a Peña Montañesa, fatigaus y quasi eslanguius por a set, fazioron un alto en o camín. Beturian tocó con a suya cachaba tres begadas una penya y d'ella surtioron tres chorros por os quals manó l'augua que sazio a os suyos acompanyants. Tamien se dize que isto paso cuan fuyia da tentazion de Santa Maura y que lo fizo pa que se quedese adormida y asinas poder escapase y amagase en a Espelunga.
O conchunto ye formau por a ermita, a fuent y a casa do santero. A ermita ye una construzión d'o sieglo XVII, en a clau de l’arco de dentrada amaneixe a calendata ANNO 1681, de planta rectangular, de no mas una nabe y capitero plano, reforzau o templo en os suyos laterals por meyo de grans contrafuertes debantaus en piedra pero rebozaus, igual que tot o conchunto, en l'actualidat. A cubierta interior ye de bóbeda de meyo cañón con techau superior disposau a dos caitas. A frontera conta con una puerta ubierta en arco de meyo punto, flanqueada por dos chicotas finestras, sobre a quala se disposa un balcón que interiorment se corresponde con o coro y unatro chicot bano, trobando-se coronata por un campanal plano d'un solament güello cubierto por un techau a dos auguas an ye a campana.
A fuent, nazita visto seguntes a tradizión por milagro d'o santo, ye una obra de sillería contando con un arco de meyo punto formau por dobelas en disposición radial y con o suyo frontal formando un forato zerrau a o fondo por meyo d’una paret de piedra en a qual son colocaus os tres caños por os quals mana l'augua en a suya parte baixa y en o qual amaneixen grabadas gran cantidat d'inscripcions asinas como a calendata ANYO 1692 sobre os caños.
A casa d'o santero ye un edifizio independient en o qual se conserba una inscripción en a quala se leye “DOMINGO LECINA, PRIMER ERMITAÑO D'A FUEN SANTA 1697”. O zaguer ermitaño vivió aquí dica 1963, calendata en a quala se tresladó t’A Espuña.
Ta ermita s'acudiba pa solicitar augua en epoca de sequera y as rogatibas consistiban en salir caminando dende o monesterio do Santo Beturian dica plegar ta Fuensanta. En iste recorriu yeran portiaus en un arca as restas d'o santo que habitualment yeran alzadas dezaga d'o retablo de l'altar mayor d'a ilesia d'o monesterio. Una begada en a fuent l’arca yera ficada en augua y yera en iste momento quan a rogatiba eba de surtir efecto. Si l’arca s’afundia ,plebería, y si no, continaría a sequera.
A romería se zelebra en l'actualidat o primer domingo de Mayo.
(Fuente del relato en Continuapirineum.com)

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Se respetuoso con tus comentarios.
No se publicarán si el autor no está debidamente identificado.
Gracias