Nuestra tienda - A nuestra botiga

28 feb 2024

CARNAVAL 2024(Laspuña-A Espuña)

 




Carnavales en Laspuña-A Espuña 2024.

"La comisión de fiestas de la juventud con la colaboración del ayuntamiento van recuperando fiestas que se habían perdido en los últimos años.
Ahora es el momento de pensar en nuestras tradiciones y despertar a los personajes típicos de los carnavales de nuestra pueblo que se quedaron dormidos (fueron prohibidos) en los años de la postguerra.


Post publicado el 12 FEB 2010

Os carnabals ixuplidaus de Laspuña

Ye una pena que ya no se faigan en Laspuña os carnabals como en otros tiempos y que os presonaches  que podeban beyese por as carreras en a decada d'os cuarenta y a meta d'os zincuenta ya son enterraus en a memoria d'os más biellos do lugar. 
O mio pai (n.1933) y a mia mai (n.1939) encara s'alcuerdan d'ixos carnabals.

Señas Politas. Mullers casadas que se meteban en as sayas unas zintas de colors y en a punta un güego vaziau (vuedo).  Feban un baile que consistiba en chirar sobre ellas mesmas formando un redol, cantaban una letra y se daban o pase pa entrecruzase de dos en dos por o zentro a ritmo d'una mosica rapida  pa que se debantasen as zintas y en rematar o baile, a que teneba más güegos con a closca sin rompese yera a Seña Polita d’ixe carnabal.
Ista história d'as Señas Politas me la contó Seña Asunzion de Casa Cazcarra Barrialto, y abaixando a voz me dizio que dimpues da guerra no l'es ne deixon bailar ni cantar pues o mosén y l'alcalde seño Pepe de Inazio no quereban tener problemas con l'autoridad ya que a letra yera "picante",se reiba al dezime "tu yes chobenent Betate".  M'alcuerdo que me cantó una parte  da letra que deziba asinas " En a noche de bodas yo no llevaré corsé y tu ya sabes porqué, pa que, pa que, pa que".
Quedamos en que tornaria a pasar un altro día pa apunta-la... y ya no pude fer-lo.
A mia goleta de Casa Molinero me contó que no todas as mullers s'atrebeban a fer o baile ya que no yera bien visto y que de normal  as mullers  casadas de poco tiempo no lo bailaban.
Afullinaus (Normalmente yeran os mozos pero tamién as mozas rebestidas d'ombre) Con a cara afullinada gambiaban por as carreras con una sarten con o culo pleno de fullin y de manteca ,grasa u azeite y se dedicaban a untales a cara a la chent con ixe tizne.
Zenisosas-sos (Lo feban as mozas, tamien os mozos chobenets ) . Saliban con morrales colgaus a bandolera en o güembro plenos de zenisa y con bufadores feitos de caña enzenisaban as capezas da chent
Golé-Goleta- Pasaban por as casas con a cara enmascarada u tapada con un moquero replegando güegos y trunfas pa fer lifara en o baile. Si en bella casa los reconozeban  no les daban cosa, asinas que los prevocaban pa felos charrar y los convidadan a beber vin en o porrón pa prebar de beyeles a cara. En as zagueras piezas do baile, como ya yeran fartos de vin, repartiban garrotazos en as canillas  a las parellas que s´achuntaban más d'a cuenta.
Onsos, no iban a o baile. Nomás correban por as carreras en o claro do diya pa espantar a os ninons y ninonas. Os onsos teneban a cara untada con follin y se la tapaban con un moquero con foraus pa os güellos, se meteban sayas y piezas de ropa p'aparentar más grandizos, se tapaban a capeza y a lomera con una cuera (pelliza) en as mans llevaban tochos o ramas de buixo que paixeban zarpas con uñates pa esgarriñar.
Pa espantar a os chicorrons  y felos correr, braziaban y chilaban como os onsos.
Cañamo.As mullers casadas (As Señas) Con o cáñamo feban una trenza de mecha  y pretando-le fuego enrestiban a os maziellos biellos y chobens pa sumarrales as culeras, pero si sàlcuentraban en o camín a bel pobre mesache... ya podeba eslampar pues no preguntaban si yera casau . 
Cheringas. Os chobens  y tamien bel maziello feban cheringas de caña y aguardaban en as cantonadas foscas a que pasasen as mullers casadas con as mechas pa asinas enchupirlas  y ferlas tornar ta casa a mudase pa quitase a mojadura (en febrero chela y no podebas ir mullau si no querebas enganchar un enfriamiento).

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Se respetuoso con tus comentarios.
No se publicarán si el autor no está debidamente identificado.
Gracias