Nuestra tienda - A nuestra botiga

3 nov 2011

Litóns



Celtis australis, almez, aligonero o litonero es  un árbol caducifolio que puede llegar a medir entre 20 a 25 m de altura, de tronco recto y corteza gris y lisa, semejante a la del ficus o el haya, sin estrías o hendiduras marcadas; posee una copa redonda y ancha. Sus hojas, de 5 a 15 cm de largo, son ovo-lanceoladas y delicadamente dentadas, el haz es de color verde oscuro algo pubescente y el envés, de color más claro con pilosidad en los nervios.
Las flores son inconspicuas y de color amarillo verdoso. El fruto, llamado almeza o almecina (litón en fabla), es comestible y de sabor agradable; es una drupa carnosa de alrededor de un centímetro de diámetro, casi negro por fuera y amarillo por dentro en su madurez. Crece solitario sobre largos pedúnculos en las axilas de las hojas.

2 comentarios:

  1. http://an.wikipedia.org/wiki/Celtis_australis

    O litonero u latonero (Celtis australis), ye una especie botanica perteneixient a la familia d'as Cannabaceae. Ye orichinaria d'o sud d'Europa, ueste d'Asia y o norte d'Africa. O suyo emplego como árbol ornamental fa que se gose veyer en parques, chardins, plazas y carreras. Puet vivir entre 500 y 600 anyos y creix en toda mena de terrens.
    Contenius
    [amagar]

    1 Descripción
    2 Habitat
    3 Denominación popular
    4 Sinonimos
    5 Vinclos externos
    6 Referencias

    [editar] Descripción

    Ye un árbol de fuella caduca que puet plegar a medir entre 20 y 25 metros d'altaria, de tronco dreito y crosta grisa y lisa, semellant a la d'o ficus u o fabo, sin d'estrías ni fendillas; tien una cocoroza redonda, densa y ampla. As fuellas, de 5 a 15 cm de largaria, son simples, alternas, pubescents, ovadas u lanceoladas, y bel poquet asimetricas, con un dentau fino en o canto. Son aspras a o tacto y con tres niérvols muito marcaus en l'anverso, que tien color verda fosca. O reverso, de color más clara, tien pilosidatz en os niérvols.

    As flors, hermafroditas u masculinas, son chicotas y de color verda amarillenca, y amaneixen, entre abril y mayo, solencas en as axilas d'as fuellas sobre largos pedunclos. O fruito, dito litón u latón, ye comestible y de buen gusto; ye una drupa carnosa de bel centimetro de diametro, con muito cascuello y poca polpa. Ye verda antis de madurar, y quan maduran en agüerro, se torna quasi negra por difuera y amariella por dintro.

    Floreix entre marzo y abril.
    Fuella de litonero y litón.
    [editar] Habitat

    Ye prou estendiu en a rechión mediterrania y o sudueste d'Asia, servindo a ormino como árbol ornamental en parques, chardins y carreras. Por a suya flexibilidat y duración y o suyo poco peso, a tiera de litonero s'ha gosau emplegar como material ta fer bellas ferramientas como rasclos, palas d'aventar u forcas, y con as suyas radices se fan pipas de fumar, y tamién ta quitar-ne un colorant amariello ta tenyir a seda. As suyas brancas s'han emplegau como alimentación ta o bestiar, y tamién se'n quitaba lenya y carbón vechetal. Amás d'ixo, tien propiedaz medecinals como astrichent, lenitivo, antidiarreico y estomacal. Os suyos fruitos son dulces y comestibles, y se'n puede fer mermeladas con els.
    [editar] Denominación popular

    O nombre de l'árbol tien variants como litonero, latonero, leitonero/laitonero (Viello Sobrarbe),lironer (chistabín) u aliconero (con variants foneticas como llitoner,latoner, etc) y o fruito, litón, latón, lirón u alica. En cheso, se diz grinyolera a l'árbol y grinyuelo a o fruito.
    [editar] Sinonimos

    Celtis eriocarpa Decne. in Jacquem. [1824]
    Celtis caucasica Willd. [1806]
    Celtis acuta Buch.-Ham. [1837]
    Celtis excelsa Salisb.[1]

    [editar] Vinclos externos
    Commons-logo.svg
    Se veigan as imáchens de Commons sobre Celtis australis.
    Biquiespecies
    Se veiga a información de Biquiespecies sobre Celtis australis.
    [editar] Referencias

    ↑ Sinonimos en Tela botánica.

    Categoría:

    Celtis

    Celtis australis
    Litonero
    Litonero
    Litonero
    Clasificación scientifica
    Reino: Plantae
    Subreino: Tracheobionta
    División: Magnoliophyta
    Clase: Magnoliopsida
    Subclase: Hamamelidae
    Orden: Rosales
    Familia: Cannabaceae
    Chenero: Celtis
    Especie: C. australis
    Nomenclatura binominal
    Celtis australis
    L.

    ResponderEliminar
  2. Cuando eramos chicarrons ibamos a cogene y despues or ruellos los poniamos en l'asiento do pupitre pa que petasen.
    Alguna crosca caia do maestro, pero era una travesura das nuestras. Os mejores eran do litonero de Esteban, y en o cementerio tamien sen cogeban.

    ResponderEliminar

Se respetuoso con tus comentarios.
No se publicarán si el autor no está debidamente identificado.
Gracias