Nuestra tienda - A nuestra botiga

24 mar 2015

Basura,leña y el hombre del saco.




El hombre del saco, (Cocón,Totón u l’ombre d’o saco) es el típico personaje caracterizado como un asustador de niños, y se utiliza como argumento para asustar a los niños y obligarlos a que regresen a casa a una hora temprana.  Pero como  los montañeses nos caracterizamos por nuestro humor somardo, en Laspuña también se emplea esta acepción para definir a los amigos de lo ajeno que pululan por los huertos, se caracteriza este personaje por salir de casa con el saco vacio y volver al hogar con el saco lleno de productos hortelanos. No solamente lo llena de productos comestibles ya que en numerosas ocasiones vuelve de sus paseos con el saco lleno de trancas de leña, que otros ya han picado y dejado preparadas a la medida justa para que entren en las cocinas.

Últimamente han variado las costumbres y los hombres o mujeres del saco se han convertido en los hombres o mujeres de las bolsas de basura, y es que en vez de llevarlas a los contenedores que están ubicados en diversos puntos del municipio, se dedican a lanzarlos al barranco de Sta.Catalina.
Mal si son los vecinos del municipio, ya que este antiguo vertedero hace años que quedo clausurado y se colocó un cartel (ahora desaparecido) que claramente decía “Prohibido tirar basura”, y mal también si los actores son los visitantes que vienen a ocupar las casas de turismo rural de la zona, a lo mejor hay que informarles de donde están los contenedores.
Tanto si son unos u otros, recordarles la definición de Civismo “Comportamiento respetuoso del ciudadano con las normas de convivencia pública”.
Y a modo de información para los vecinos que tienen casas de turismo rural equipadas con hogares de leña, “Pónganles ustedes unos saquitos de leña a sus clientes y así no se verán en la tentación de sustraerla de los leñeros de otros vecinos” .
-------------
L'ombre d'o saco, (Cocón,Totón ) ye o tipico personache caracterizau como un espantador de ninons, y s'emplega como argumento pa espantar a os ninons y obligar-los a que tornen ta casa a una ora temprana.  Pero como  os montañeses nos caracteurizamos por o nuestro umor somardo, en Laspuña tamién s'emplega ista parabra pa definir a os amigos d'o d'atri que gambean por os ortals,  iste personache marcha de casa con o saco laso  y  en tornar o saco ye plen  de produtos ortelans. No nomás lo imple de produtos pa minchar ya que en muitas ocasions torna d'as suyas gambiadetas con o saco pleno de trancas de lenya, que atros ya bi an picau y deixau preparadas a la medida chusta pa que dentren en las cocinas.
En zagueras  an cambiau as  costumbres y os  ombres u mullers d'o saco s'an conbertiu en os  ombres u mullers d'as bolsas de basuera, y ye que en cuenta de lebar-las a os contenedors que son  ubicaus en dibersos puntos d'o munizipio, se dedican a lanzar-los a o barranco de Sta.Catalina.
Malament si son os becins d'o munizipio, ya que iste antigo basurero fa anyos que quedo  clausurau y se colocó un cartel (agora desapareixiu) que clarament deziba “Proibiu tirar basuera”, y malament tamién si os actors son os besitantes que bienen a ocupar as casas de turismo rural d'a zona, talment cal informar-les d'an son os contenedors.
Tanto si son uns u atros, recordar-les a definizión de  Zibismo “Comportamiento respecuoso d'o ziudadan con as normas de conbibenzia publica”.
Y a modo d'informazión pa os bezins que tienen casas de turismo rural equipadas con fogarils de lenya, “Les metan ustés uns saquichons de lenya a os suyos clients y asinas no se beyerán en a tentazión de subtrayer-la d'os leñeros d'atros bezins”